PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

tirsdag 28. juli 2015

Fransk Comté ost og vin

Comté Fromage

En ost som jeg virkelig kan anbefale er den franske fastosten Comté fra de østlige Jura-fjellene i Franche-Comté. En av Frankrikes mest solgte oster. Osten fremstilles av u-pasteurisert ku-melk og det går med 530 liter melk – dagsproduksjon til 30 kyr – til å lage én Comté-ost som veier 45 kg. Den finnes i mange utgaver, med mange lagringsnivåer. Det er en ost med fantastisk fylde og sødme, innslag av smør og hasselnøtter. Comté osten fikk AOC-betegnelse i 1958.
Her en utgave som er lagret i 26 måneder og som gir enda 
tydeligere og en markant fyldigere smak.


Til dette må vi finne frem en flott hvitvin med nok sødme, som en Riesling Spätlese eller en god Sauternes vin. Jeg prøvde meg riktignok med en rød og fruktig Burgunder som matchet sånn der passe, men ikke perfekt. Samme vinen som jeg skrev SN på her:

2013 Côte de Beaune-Villages, Bouchard Père and Fils

Derfor et anbefalt vinforslag som vil matche denne osten bedre. En godt kjølet:
2013 Schloss Johannisberg Grunlack Spätlese, Riesling 




Gylden gull med sitron-gul farge. Søte epler og meloner med innslag av våte mineraler på duft. Litt syrlige eple på smak med en deilig delikat sødme. Lang og en flott balansert syrefrisk avslutning, med hint av mango og ananas i finishen. Denne Rieslingen har fortsatt mange gode år igjen og kan ligge 10-år på langs.

92/100 poeng, testet hjemme i Lier 28.07.2015
Tilgjengelig på TaxFree til kr 279,00

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg