PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

fredag 2. juni 2017

2010 Pouilly-Fuissé Vieilles Blanches, Domaine Thibert

I Pouilly-Fuissé lager glimrende hvit Burgund

Elegante og flotte viner fra kommunen Pouilly-Fuissé i Burgund

Min siste flaske fra 2010 årgangen av denne flotte Pouilly-Fuissé fra Domaine Thibert. En av mine hvite favorittene de siste årene. Årgangen er god og leverer bra. Thibert holder til i landsbyen Fuissé i Burgund og drives av Christoph og hans kone Sandrine. Vingårdene  består av 22 hektarene med 80% dyrket med Chardonnay og har vært økologisk drevet siden 2007.

🏰 Domaine Thibert Pere & Fils, Fuissé i Burgund

🍇 100 % Chardonnay

💨 Åpnet og luftet på karaffel i 30 minutter.

🎨 Krystallklar sitrongul farge.

👃🏼Noe mindre avdempet duft av hvit stenfrukt og sitrus enn tidligere flasker, men fortsatt flott tilstedet. Nydelige salte mineraler, smør og vått treverk.

👄 Intens anslag i munnen med en aldeles saftig og balansert syre. Smaken følger duften med en aldeles nydelig fet og oljete overflate og viskositet. Så slår smør, salt, mineraler og eike-aroma til. Denne er med langt inn i avslutningen med intens ettersmak som er vedvarende i lang tid.

Chardonnay druen har gode vekstvilkår i hele Burgund, også i de sydlige kommunene av regionen

🎯 90/100 poeng og 4.0 ⭐️

💶 NOK 339,00 på VMP for 2010 årgangen i 2014.

👍🏼 Dette er for meg en flott vin som jeg finner meget elegant og passer min gane perfekt.

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg