PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

fredag 28. august 2015

2012 Meursault, Louise Jadot

Krabbe-tid

Nå kommer krabbene rekende. Når det heter å krepse, hvor heter det ikke da å krabbe eller å humre? Lystrer krepsen, teiner hummer og skjeller skalldyr. 

Finne god vin til krabbe er ingen hokus pokus. For min gane er det kun et par, tre alternativer. En god moden Riesling, en god avkjølet champagne eller en flott hvit Chardonnay fra Bourgogne. I dag havnet jeg igjen i Meursault og fra en av de aller største produsentene i hele Bourgogne, Louise Jadot. Årgangen er 2012, så en meget ung hvitvin som fint tåler både 10 og 15 år til i kjeller. Dette er dessverre  et sjansesspill da området fortsatt strir med oksydering på pga korkproblemer. Derfor tar ikke jeg noen ekstra sjanser med mine hvite fra området. Drikker de unge. Enormt flotte og elegante viner uansett.

Farge: Klar strågul farge meg innslag av grønn kjerne
Duft: Epler, sitrus, mineraler og smør med god fatbruk og eik i bakgrunnen.
Smak: Flott anslag i munnen med en saftig oljete overflate med nøtter og epler. Saftig og behagelig syrebalanse. Eikebruken kjennes bedre i munnen og har en flott avsluttning med fatbruken. Medium til full-body vin. 

En utrolig deilig og elegant vin som går flott til skalldyr som krabber, reker, hummer og kreps og selvfølgelig annen sjømat.




Testet hjemme i Lier, fredag 28. august 2015
90/100 poeng
Denne ble innkjøpt i mai 2014 på taxfree Gardermoen til kr 339,00

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg