PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

fredag 21. august 2015

2010 Nera Ossidiana, Tenuta di Castellaro

Rødvin fra Lipari - Sicillia, en vulkansk smaksbombe.

Denne flasken satt meg formelig helt ut! En fantastisk elegant vin som formelig spruter lava og aske som et vulkanutbrudd. En litt lukket duft av den mørkerøde/blå vinen i glasset. Tykk viskositet som henger lenge og som viser en medium til full-bodied-wine. Aroma av modne mørke bær, plommer, vanilje, lava, pepper og svovel på nesen. Vinen har fått sin mineralitet i hovedsak fra Corintidruen som har vokst seg modne på lavajord på øya LiparTi nord for Sicilia. Nydelig struktur med god sødme og en kraftfull syre og med fine integrerte tanniner som balanserer anslag på ganen perfekt. Lang ettersmak som gir fin, fruktig og silkemyk avslutning.  Vinen må minimum ha en times lufting før servering før den åpner seg og viser alt hva den har å by på.

Fikk denne servert første ganen på restaurant Mr Bay på Tjuvholmen 1. mai 2014.

Testet hjemme i Lier, 14. mai 2014
89/100 poeng
Var tilgjengelig i BU til kr 285,00, men desverre utsolgt. Fortsatt en flaske igjen i min kjeller. 
Følg med så kan det hende denne dukker opp igjen i ny årgang.

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg