PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

fredag 19. mai 2017

1983 Chateau d'Agassac, Ludon Medoc

Nok en godt "voksen" Bordeaux som leverer

En vin fra Haute-Medoc
🏰 Chateau d'Agassac ligger i Lundon i Medoc i Bordeaux

👍🏼 Her har jeg hentet opp en av mine Bordeauxviner fra de fantastiske årgangene på 80 tallet. Her en flaske fra Ludon Medoc fra en meget god 1983 årgang. 

🍇 Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Merlot

🎨 Helt klassisk rustrød til mursteinsrød farge. 

👃🏼 Duft av (over)modne solbær og bjørnebær, samt lær, sigar og vanilje.

👄 Det finnes fortsatt liv i vinen, selv om frukt- bær- duft og smak er dempet. Noen mer kirsebær enn solbær på duft. Her lukter det mer stall, fjøs, lær og høy med tjære og vanilje i bakgrunnen. Medium kropp og en syre som balanseres greit. Ingen Grand Cru nivå, men moro likevel å kjenne godt moden Bordeaux vin.


Moden Bordeau er ypperlig vin til en saftig entrecote eller til alt annet av grillet oksekjøtt
🎯 88/100 poeng og 3.8 ⭐️

💶 Kjøpt på en eller annen flyplass i Europa et sted en gang på slutten av -80 tallet ril en pris rund NOK 90,-

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg