PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

fredag 26. mai 2017

2009 Le Petit Chateau Mouton Rotchild

Klassisk Bordeaux fra et av de fem toppslottene

Andrevinen fra en flott 2009 årgang

🏰 Chateau Mouton-Rothschild, Pauillac.

👍🏼 I dag har jeg "gravd" litt ekstra dypt i kjelleren og hentet frem en flaske fra et parti jeg enda ikke har smakt. Første flaske fra En Premieur import fra 2009 årgangen. Dette er andrevinen til det berømte slottet Mounton-Rothschild fra Paulliac kommunen i Bordeaux.

🍇 63 % Cabernet Sauvignon, 22 % Merlot og 15 % Cabernet Franc

💨 Åpnet og luftet i bredbunnet karaffel i ca 1 time.

🎨 Dyp rubinrød til mørk lilla farge i glasset.

👃🏼En fantastisk elegant duft brer om seg allerede når korken blir trukket opp. Første sniff i glasset gir assosiasjoner til mørke svarte bær, solbær, bjørnebær og kirsebær som ligger og svever raffinert i forgrunnen. En aldeles nydelig aroma som fyller og vibrerer lett i neseborene. Bak svever subtile notater av vanilje, lakris, smør og krydder.

👄 Et første anslag mot ganen gir en følelse av neste full harmoni mellom frukt, syre og taniner. Fortsatt har den nok noe å gå på med en litt stram og sursør syre som kanskje om en 5-10 års tid vil balansere vinen helt perfekt. En nydelig toppfrukt som strekker seg ut i en nydelig, lang og strukturert avslutning. 

Andrevinen til dette berømte slottet og en av de fem Grand Cru eiendommene fra 1855 klassifiseringen


🎯 Dette er en vin som jeg nå vi gi 93+/100 poeng men som klatrer til 94-95/100 poeng om noen år. 4.3 ⭐️ med mulighet til 4.5 ⭐️

💶 Denne vinen var som sagt En Premier kjøp og ikke helt sikker på flaskepris, men rundt kr 500,- flasken. Pris på VMP var kr 1850,-, men dessverre utsolgt nå. Så lykkelig er jeg som fortsatt har flere flasker igjen.


Nytt notat kommer om et par år.


Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg