PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

fredag 3. juni 2016

2011 Jean-Marc Pillot Chassagne-Montrachet Premier Cru Morgeot "Les Fairendes"

Gjennglemt skatt?


Denne hvitvinen her ramlet jeg helt tilfeldig over på VPM på Fornebu. En gjemt og glemt (?) liten skatt som ikke står oppført i noen lister eller som varebeholdning på det nye nettstedet til VMP. Heller ikke i BU, eller for den sagt skyld listet  ikke på noen andre pol i hele Norge. Men det finnes fortsatt noen titalls flasker igjen på Fornebu for de som vil prøve. Og det står igjen 3 flasker på VMP på CC Vest.

Med en gang jeg åpnet vinen var denne utilgjengelig og lukket. Flat og uten duft og særlig smak. Lot den få ca 15-20 minutter i glasset jeg hadde skjenket opp og neste test jeg tok hadde vinen allerede åpnet seg og viste frem sitt store potensiale.


Farge: Krystallklar og intens gylden strågul farge med et svakt skjær av grønt..
Duft: Modne gule epler, mineraler, fiken, blomster, et lite hint av eik, smør med en delikat og nyansert duft.
Smak: Klokkeklar og presis frukt med en frisk syre. Delikat med en elegant tekstur, velbalansert og avrundet. En flott integrert touch av eik og litt salte mineraler. En livlig aroma brer seg ned i svelget og etterlater seg en fantastisk lang og nydelig avslutning. Denne vinen viser allerede sitt potensialet, men vil fortsatt kunne lagres i mange år.


Testet hjemme i Lier over 2 dager. 02-03. juni 2016
93/100 poeng
Fortsatt noe få flasker igjen på VMP på Fornebu til kr. 397,10

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg