PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

lørdag 4. juni 2016

2012 Domaine Tortochot, Gevrey-Chamertibe, 1er Cru -Les Champeaux

Når ?, blir jeg hekta på Burgund?


Det store spørsmålet kommer til meg gang på gang så fort jeg får servert en stor Burgundervin: Når blir du hekta på Pinot Noir fra Burgund? Og svaret er nærmere enn jeg vil innrømme. For jeg liker ikke innrømme at jeg bruker alt for mye penger og tid på denne druen og vinen. Denne vinen her er langt på vei til å få meg meg til å få knefall til min ihuga Bordeaux fantast til fordel for Burgund. Likevel er det to forskjellige stilarter vinene representerer. Mens Bordeaux har kraftige tanniner, gjerne litt skarp syre, og mye mørk bær er Burgund mye mer av den lyse, lette med silkebløte tanniner og en fruktsmak som bare er helt himmelsk. Lysere bær som bringebær, jordbær og moreller, mens Bordeaux gjerne serverer mørke bær som solbær, bjørnebær og kirsebær. 

 

Hvorfor ikke elske og ha Burgund som førstevalg? 
Dette handler ene og alene om interesse, smak, innlevelse og engasjement. Blir du først hekta på smaken av en god Burgund, er du nær ved å bli "solgt"! Men hva betyr det da? Jo, du bruker alt for mye penger til å kjøpe og investere i vin fra verdens desidert dyreste vindistrikt. Jeg får hele tiden beskjed og klare meldinger i heimen: "Nå er det 'Kjøpestopp', vi har jo ikke plass til ei flaske til i kjeller'n". Likevel er det en dragning og nesten avhengighet som gjør deg hekta på akkurat denne smaken i vinen. Her er det så mange bløte, silkemyke aromaer som forfører deg. Jeg klarer fortsatt kjenne og definere alle smakene og aromaene som sitte igjen i munnen og i svelget, selv lenge etter jeg smakte vinen. Jeg elsker den litt jordlige duften og smaken litt høstlig løv, kantarell, sopp og treverk. Samt de andre lyse deilige bær-duftene som jordbær, bringebær og moreller. 

Farge: Lys, litt gjennomsiktig rubinrød farge. 
Duft: Intens, kraftig duft av deilige kjølige bær. Røde kirsebær, bringebær og duft av blomster og florale parfymerte toner.
Smak: En herlig første munnfølelse som brer om seg med utrolige silkemyke aromaer og en deilig bløt og frisk syre. Floral og parfymert, sopp, tørr skogbunn, løv, duft av rått hengt kjøtt. 

Servert til grillspyd av marinert kylling, grillet grønn asparges og grillede skiver av søtpotet.

Testet hjemme i Lier, lørdag 4. juni 2016
94/100 poeng
Tilgjengelig på VMP og kun i få andre polutsalg. Pris kr 621,50


Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg