PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

fredag 27. mai 2016

2015 Bricco Lorella Vino Rosato Antonioni

Rosé - en utskjeldt vintype?


Rosévin har egentlig aldri blitt akseptert av vineksperter, vinjournalister eller andre synsere rundt i vinverden. De mener denne vinen er for lett og uten særpreg med en tynn og et lite saftaktig preg. Vinen er gjerne uten tanniner og med en litt svak syre som blir overdøvet av andre mindre gode aromaer.

For min egen del er fremfor alt rosévin smak av sommer. Det er som å få servert sol fra en kald flaske med en deilig duft av blomsterenger og smak av friske moden bær. Det viktigste kjennetegnet på en god rosé i min verden er at den fremkaller en sommerfølelse som blir hengende igjen i bakhodet. Og da er det heller ingen vinekspert som klarer å ta fra meg disse følelsene og hva jeg mener om rosévin.


Her har jeg plukket med meg en rosévin fra Gattinara i Piemonte. En ny italiener laget av 100% nebbiolo druer. Nebbiolodruen ser også ut til å kunne produsere gode og smaksrike viner, En nebbiolo drue er mørk rød i fargen, men når den blir brukt i roséviner blir skall fjernet fra maserasjonen etter noen timer, slik at fargen blir rosa/pink og som ønsket.



Farge: Typisk klar orange til rosa farge.
Duft: Rabarbra, rips, pære og hvit frukt med en lett floral duft.
Smak: En frisk og litt syrlig rosevin, med en god og fruktig smak. Man kjenner godt egenskapene fra nebbiolodruen  En litt skarp og snerpete smak i munnen, men som følger en fin bløt avslutning i svelget. En grei lengde og finish.

Testet hjemme i Lier, fredag 26. mai 2016
85/100 poeng
Tilgjengelig på VMP til kr 164,00

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg