PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

lørdag 28. mai 2016

1999 Chateau du Coing de Saint Fiacre Comte de Saint Huber

En skjult skatt i Vinmonopolets hyller?



Her en liten skjult skatt av en vin fra Loiredalen og Sevret-Muscadet-Et-Main Sur Lie.
Den kanskje litt undervurderte druen muscadet som har sitt opphav akkurat her i Loire. Her har vi en vin til utrolige kr 189,90 og som snart nærmer seg 20 år for en hvitvin.


Med en gang jeg åpnet flasken og skulle sjekke farge og duft, ble jeg møtt av en veldig lukket kjemisk og svovelaktig lukt som jeg tolket med en gang at denne vinen er ødelagt. Jeg dekanterte likevel og tok den over i en karaffel og lot den få lufte seg 25-30 minutter. Deretter smakte jeg og fant vinen helt i orden. Borte var svovel og kjemisk ulumskheter.

Farge: Intens gylden gul med et svakt grønnskjær i kanten.
Duft: En kompleks duft av tørket frukt, mineraler som kvarts og våt flint samt hint av urter og nøtter.
Smak: Til å begynne med en litt råtten "gammel" ullen smak, men etter noe tid på karaffel åpnet denne seg og ble en fantastisk vin som leverte godt. Man kjenner fortsatt at vinen har hatt noen år på langs, mens selve friksheten og fruktbildet er noe avdempet. Syren er godt integrert og en flott balanse. En lang og kraftfull avslutning på en vin som nok passer best sammen med mat.

Testet hjemme i Lier, lørdag 28. mai 2016
88/100 poeng
Fortsatt tilgjengelig på VMP til utrolige kr 189,90 for en 17 år gammelm hvitvin.

Passer som sagt nok best sammen med mat. Hos meg ble den brukt til følge med grillede marinerte scampi på en seng av roccola, hvitløkssmør og små cherrytomater.

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg