PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

onsdag 10. februar 2016

2013 Zind-Humbrecht Clos Häuserer Riesling Alsace

Skrei-følge


Så kom da endelig skreien, (fikk riktignok tak i skrei for 2 uker siden, men da kun fisk.) Denne fantastiske torksefisken som kommer ned fra Arktisk og Nord-Atlanteren, inn til Vesterålen og Lofoten for å gyte. Sesongen strekker seg fra midten/slutten av januar og ut mars. Kan vel også strekke seg inn i april om det kommer noen etternølere. Derfor er det  en forholdsvis kort periode. Til et ordentlig måltid med skrei, hører både rogn og lever, såkalt "mølje". For egen del spiser jeg begge deler, men da husfruen ikke er så begreistret for lever, så blir det kun skrei og rogn på meg også.  Til dette "Herremåltidet" må vi finne en vin som matcher. Mange sverger til en lett, frisk og saftig rødvin, gjerne en Barbera d'Alba med lite tanniner, eller en ung Burgunder/Beaujolais vin av samme friske og lette slag med lite tanniner. Jeg selv heller mer mot hvitvin og en frisk og syrekraftig vin, basert på Riesling-druen. Her har jeg fulgt rådet med en anbefalt vin fra DN og smak.no. Denne vinen er fra Alsace i Frankrike helt på grensen opp mot Tyskland. 


Farge: Blek sitrongul farge.

Duft: Søte og modne glassepler, sitrus, mineraler, blomster og hint av fat. Stor elegant og nyansert nese. 


Smak: Flott elegant og detaljert vin med en litt fet smøraktig overflate. Smak av glassepler og sitrus følger duftbildet. Mineraler som flint med en "skarp" syre men balanseres nydelig med en deilig sødme. Vått treverk med et touch av integrert fat. Ettersmak som sitter lenge. 


En meget elegant og flott Alsace vin, faktisk en av de aller beste jeg har testet. Det sier nok ikke så veldig mye, da jeg har drukket lite Riesling fra dette området. Men her er det snakk om vin av meget høy kvalitet. 

Testet hjemme i Lier onsdag 10. februar 2016 til fersk skrei og rogn med tilbehør som kokt(e) potet(er), gulrøtter og eggesmør. 

93-/100 poeng
Tilgjengelig på VMP i BU og diverse butikker. Prisk kr 267,90

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg