PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

søndag 26. januar 2020

Domaine Gerard Duplessis Chablis Premier Cru Montmains

2015 Domaine Gerard Duplessis Chablis Premier Cru Montmains

 

🎯 91/100 pts 4.2 ⭐️ 

🏰 Domaine Duplessis er en prestisjefylt vingård som ligger et titalls kilometer øst for Auxerre og drives i dag helt ut økologisk. Det er 5. generasjon, Lilian Duplessis som forvalter de 9 hektar med vinmarkene som er fordelt på ulike parseller. Vinene fra Duplessis er blant de beste i Chablis og er heller ikke så veldig dyre i forhold til kvaliteten. Derfor passer den min lommebok og jeg har kjøpt flere flasker fra deres 1er Cru vinmarker. 

🥂Nå er denne Premier Cru vinen fra Montmains vinmarken 5 år og på tide med en ny test for å sjekke hvor langt den har kommet i utviklingen.

Domaine Gerard Duplessis Chablis Premier Cru Montmains
🍇 100% Chardonnay

🎨 Litt blek gulgrønn farge.

👃🏼Litt knytt med en gang, men åpner seg fint etter litt tid i karaffelen. Sitrus, epler, sjø og våt stein med noen blomstertoner. Flott og intens duft av mineraler som er er ganske så fremtredende i siste del i duftkurven.

👄 Kompleks og fyldig med en god konsentrasjon av friske frukter, god mineralitet og en intens smak av østers og salt sjø i på ganen. Syren har også gitt litt slipp og er ikke like skarp og kantete som forrige flaske jeg testet. Lang mineralsk utgang. Denne nærmer seg nå for å bli moden og i god balanse. Tipper om 3-5 års tid til vil være på topp.

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg