PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

fredag 28. juli 2017

2006 Altesino Brunello di Montalcino

Happy Sangiovese Friday ! 


👍🏼 I dag valgte jeg meg denne 11 år gamle flotte modne vinen fra Cantina in Palazzo Altesino i Montelcino.

🏰 Denne vingården dekker over 80 hektar, mens selve vinmarkene består av 44 hektar, delt inn i "crus" av Altesino, Macina, Castelnuovo dell'Abate, Pianezzine og Montosoli (alle berømt for produksjon av svært elegante viner). 

🍇 100 % Sangiovese


🗜 Tradisjonell fermentering 

🕰 4 års lagring hvor minimum 2 år på eikefat og 4 måneder på flaske før salgstart. Lagringspotensial er 20 år og lengre.

💨 Åpnet, dekantert og luftet på karaffel ca 45 minutter. Nesten helt fri for bunnfall.



🎨 Denne Brunello'en har en briljant granatrød farge og med en tydelig kant av mursteinsrød som indikerer alderen. 

👃🏼 Duften er intens, ren, behagelig og raffinert og minner om søte kirsebær og moreller, tobakk, lakris, vanilje, jordlige toner, lær og hint av løv og halm. En fantastisk kraftig bouquet som brer om seg straks jeg har åpnet og dekantert vinen over i karaffel. 

 💋 Smaken følger duften og bekrefter en medium til full body vin og med en velbalansert syre,  nyansert og strukturert, fløyelsmyke tanniner som gir et kompleks og elegant preg med en kjølig frukt og solid tekstur. Lang ettersmak som varer lenge.



Testet hjemme i Lier fredag 28.07.2017
🎯 89/100 poeng 4.1 ⭐️ En meget god og moden vin, akkurat slik en Brunello skal være. 

🍽 Servert til grillet Lerstang kyllingbryst, smørdampede grønne bønner, rødløk og kryddertomat, samt norske nypoteter. 

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg