PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

lørdag 19. mars 2016

2012 Chambolle-Musigny Manuel Olivier


Ny spennende produsent fra Burgund


Etter å ha søkt og lest det meste av forslag på Vin-Forum om vinfølge til andebryst, må jeg si meg enig i det de fleste har landet på: "en Pinot Noir fra Burgund".  Jeg plukket opp en Chambolle-Musigny fra en "new and upcoming" produsent, Manuel Olivier. (Noe jeg ble gjort meg oppmerksom første gangen av Christer Byklum).  Egentlig går jeg her på barnerov, men ung og frisk Burgunder kan også smake fantastisk. Jeg åpnet og dekantert vinen 3 timer i en bredbunnet karaffel før den ble servert til andebryst med små ovnsbakte aroma-poteter, rotgrønnsaker og en lett appelsin og vin saus.






Farge: Klar, briljant og lys rubinrød farge.

Duft: Duft av bringebær og granateple med en flott elegant parfymert stil og med hint av krydder. Vinen er nok fortsatt litt lukket, men etter 3 timer i karaffel så åpner deg seg litt, men fortsatt litt trang og med noe uforløst. Litt utviklet og en noe tørr skogbunn kan fornemmes. Fortsetter med friske modne bær, litt deilig avdempet eik og kanskje enda mer intense parfymerte dufter.

Smak: Frisk syre, flotte saftige tanniner. En deilig og frisk tredimensjonal smak av røde bær, livlig og fruktig med en nydelig balanse. Syre og tanniner er så godt integrert og så klokkerene alt balanseres som på en knivskarp egg . Avrunder med røde bær og en litt slank og elegant finish. Deilige fine nyanser med sitt elegante preg av jord og skogbunn og noe underliggende mineraler og krydder i en lang og fyldig avslutning.


 



Kjøpt på VMP ved Burgund lanseringen i januar 2015 til kr 474,30.
Testet hjemme i Lier lørdag 19. mars 2016
90+/100 poeng.

Andebryst med rotgrønnsaker og appelsinsaus

Rapport fra Burgund: Årgang 2012 - Lite, godt og dyrt.
Skulle man være så heldig å få tak i noen flasker 2012 fra Burgund, måtte man både være rask på labben og tidlig ute og godta en markant prisstigning, slik at det virkelig svei i lommeboka. Årsaken var klar: Det ble et år i Burgund som kan måle seg med den allerede legendariske 2010, og på det beste vil årgangen kanskje overgå 2010. Men 2012 var en vanskelig årgang, og noen vinbønder mistet opp mot 80 prosent av druene i en altfor våt og kald periode under innhøstingen.  Derfor ble det lite med vin og tilgangen på få flasker driver prisene i været.


Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg