PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

lørdag 14. november 2015

1982 Chateau Pavie

Premier Grand Cru Class A


Dette slottet ble oppgradert til høyeste nivå i St-Emilon og en Premier Grand Cru Classe A i 2012. Et virkelig flott slott som produserer en fantastisk vin, men som også har blitt nesten umulig å få tak i, da prisene følger deretter. Himmelhøye priser og flere høvdinger for å skaffe seg en skarve flaske.


Etter 33 år er det ikke lett å skaffe til veie eller lett å få tak i mer av denne årgangen. 1982 var en stor årgang i forrige århundre, blant de aller største. Så heldige meg som fikk rasket til meg en flaske i Paris i 1990. Kjøpesummen har jeg faktisk ikke fått notert meg, men den kostet vel opp mot kr 3-400,- den gangen. Vinen har en helt typeriktig farge etter 30 år på langs. Mørk rød til mursteinsrød med en litt blass kjerne. Duften forteller om løv, skogbunn, sopp, tobakk, krydder, tjære og cigarkasse. Tydelige sekundærdufter har tatt over, men det finnes fortsatt aromaer av bær og frukt, men veldig dempet. Tranebær og solbær lager et fint og behagelig duftbildet. I munnen gir den inntrykk av et litt støvete sammensetning med en syre som er silkemyk og flott integrert. Det oppsiksvekkende er faktisk tanninene son virker like unge som for 30 år side. Vinen balanseres flott og har en fantastisk lang og deilig ettersmak. 



Testet hjemme i Lier, lørdag 14.11.2015

91/100 poeng


Prisomådet for en 750ml flaske, uten moms og avgifter i NOK
Gjennomsnitt pris: kr 1 986,00   

Fra: kr 1 470,00 Til: kr 3 005,00
Priser hentet fra nettet med bruk av www.wine-searcher.com



En meget flott vin til stekt og grillet kjøtt, vilt og fugl. 

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg