PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

lørdag 14. november 2015

2001 Silvio Grasso, Barolo Vigna Plicotti

"Tartar Piemonte" og Barolo


I dag hadde jeg lyst på noe ekstra godt til lunsj. Det "rann meg i hu" en stor smaksopplevelse fra La Morra i sommer. En tartar basert på kalvekjøtt. Finhakket og med Dijon sennep, fikenhonning, trøffelolje, ferskpresset sitronsaft, havsalt, kvernet pepper og kapers samt finhakket løk. Alt blandes røres godt sammen og settes i kjøleskap en times tid. Serveres med frisk salat og noen skiver champignoner.



Til dette hører selvfølgelig et glass flott vin fra distriktet. Silvio Grasso er en god produsent av den tradisjonelle klassen. En 2001 årgang fra Barolo og vinmarken Vigna Plicotto. Dette er den femte flasken jeg tar fra en kasse jeg kjøpte via spesialimport i 2005 til kr 195,00 pr flaske. (ferdig fortollet og med frakt og andre avgifter inkludert) Det er nå denne vinene virkelig begynner å levere. 


Farge: Dyp rubinrød farge med en tydelig kant av mursteinsrødt rundt kanten.
Duft: Åpner med en kraftig aroma av blåbær og kirsebær rette etter korken var fjernet. Skjenket rett i glasset uten dekantering og nye aromaer strømmer opp. Ved nærmere sniffing i glasset, kommer nye og andre dufter til overflate. Lær, modne plommer, mokka, tobakk og et hint av neglelakkfjerner.
Smak: Rund og myk i munnen med rike modne tanniner som er flott integrert. En kompleks vin med en smak som følger mye av duften med en kjølig undertone. Her kjenner man virkelig at vinen har startet modningsprosessen og all tidligere snerping og uttørring i munnhulen er helt fraværende. I stedet kjennes silkemyke og glatte tanniner som er en fryd å rullerundt i munnhulen. Avslutningen er vedvarende og du sitter igjen med en lang og god ettersmak. Denne årgangen har fortsatt mange god år igjen og jeg tror nok mine siste syv flasker over de neste 5-10 årene.

Teste hjemme i Lier, lørdag 14.11.2015
92/100 poeng

Vinen er dessverre ikke tilgjengelig på VM og heller ikke via nettbutikker i utlandet. 

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg