PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

fredag 4. september 2015

2014 Selvaggia Ottenuta da Uve, Agricola Molino

Røverkjøp #3

Nok en stor anbefaling fra Gunnar Skoglund i Husets Vin. Og ja, hvilken godbit. Her er det kirsebær i fleng. Cherry, cherry og atter "saftig" cherry på duft og i munnen. Fantastisk frisk og fruktig vin. Nydelig syre som balanserer denne vinen helt perfekt. Deilig myke tanniner som følger med vinen helt ned i svelget og med en deilig og frisk ettersmak. Gunnar omtalte denne som en favoritt til Pizza og det kan jeg godt stemme i. Men bevares, denne går til fint til lyse kjøttretter, fisk og andre enklere retter og salater. Dette er en veldig spennende blandingsvin laget av Barbera druen (70%) og Nebbiolo druen (30%) som igjen gir en fantastisk smaksrik og frisk vin.

Selv om vinen har et forferdelig langt og vanskelig navn og gå rundt å huske, så er derimot etiketten det stikk motsatte. Denne litt "heite" og fargerike designet har brent seg fast hos meg når jeg åpnet den første flaksen og smakte vinen. Ingen problem med å huske denne vinen.
Molino Selvaggia Piemonte Rosso 2014 koster kun kr 159,70
Ser at vinen nå også er blitt tilgjengelig på Vinmonopolet på Liertoppen. Antageligvis etter at jeg skrøt den opp i skyene. Egentlig er dette bestillings-vare på hjemmesidene i BU, men så lenge den er tilgjengelig på Polet, så løp og kjøp, for snart er det tomt...

88/100 poeng
Testet hjemme i Lier, fredag 04. September 2015.

Utfyllende vare-info hentet fra VMP sider.
  • Karakteristikk:Fylde:Friskhet:Garvestoffer:
  • Farge:Dyp rød.
  • Lukt:Røde frukter, hvite blomster, urter og kirsebær.
  • Smak:Saftig og frisk, bløte tanniner.




Sikret meg enda noen flasker fra Liertoppen.....

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg