PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

fredag 22. september 2017

N/V Penet-Chardonnet Cuvée Diane Claire, Grand Cru Brut Nature

Unik Champage for entusiaster av perfeksjon og ekthet

Penet-Chardonnet Grand Cru, Cuvée Diane Clair Brut Nature
🥂 Lenge siden jeg har hatt en god Chanpagne, så for skikkelig å ta i litt så har jeg tenk mye for å finne en passede vin å dele et notat med dere. Skal jeg velge mellom en Krug, en Crystal, en Grande Dame eller en DomP fra 80 tallet? Men jeg har valgt å smake en av mine favoritter og kanskje en litt mindre kjent perle.

❤️ Jeg bare forelsket meg helt i denne Champagne etter et besøk i Troyes, helt syd i Champange distriktet 2013.

🏰 Penet-Chardonnet er en familiedrevet vingård i fjerde generasjon som inngår i La Maison Panet konsernet og som strekker seg mer enn 400 år historie tilbake i tid i Champagne. Vingården har kun  Grand Cru vinmarker og er en  ultra eksepsjonell produsent av Champagne av høyeste klasse og med tydelig terroir. Druene til denne vinen er hentet fra deres aller beste parsell i Verzenay i hjertet av Remis. 

 
Penet-Chardonnet House
🍾Denne Cuvée Champagnen er oppkalt etter to av familiemedlemmene (Diana og Claire) og har en base fra den eksepsjonelle 2002 årgangen. 

🍇Dette er en vin som har 2/3 Pinot Noir og 1/3 Chardonnay druer.

🕰 Lagring i minimum 5 år på sedimentene.

🗜Gogget i mai 2012 og med en dossage på 4 gram sukker pr liter.

Flott, nydelig moussé I en vin fra en litt ukjent, men super produsent
🎨 Klar lys honning-gul farge.

👃🏼En utrolig kompleks duft med flere lag hvor epler og rød frukt dominerer i forgrunnen. Neste fase byr på nøtter, kjeks og noen jordlige toner og som er helt typisk for eldre og moden Champagne.

👄 I munnen viser denne en meget god balansert syre, utrolig deilig og nyanset aroma med flotte små bobler, en klassisk mousse som briljerer i munnhulen og som byr opp til party, med en veldig lang finish og ettersmak som sitter plantet i lang tid. 

😋 Testet hjemme i Lier, fredag 22.09.2017

🎯 92/100 poeng og 4.6 ⭐️

Goggedato og nummerering for ekthetsgaranti.
👌🏼Denne eksklusive Champagnen ble produsert i færre enn 8000 flasker. For ekthet, oppfølging og sporbarhet er goggedatoen nevnt på etiketten bak på flasken og hver flaske er individuelt nummerert.

💶 Prisen for denne er ca NOK 850,- når den er inne på VMP. Verd hver eneste krone i forhold til de mer kjente og dyrere Champagner. Jeg betalte € 90 pr flaske i Troyes i 2013.

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg