PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

lørdag 22. juli 2017

1979 Chateau Laroze Saint-Emilion Grand Cru

God gammel årgang



Etter en større rydding og reorganisering i vinkjeller er det mye rart som dukker opp. Her fant jeg en gjenglemt 1979 årgang fra Chateau Laroze i Saint-Emilion. Innkjøpt en gang tidlig på '80 tallet og til litt over 100 kr. 

Fortsatt god fylling nederst i halsen. Korken var riktignok morken hele veien igjennom. Dekantert forsiktig over i karaffel da det var mye bunnfall. Første sniff i glasset gir en indikasjon på at vinen fortsatt lever og ingen tegn til edikk eller kork. Riktignok bare sekundære aromaer. 


Her er det dyp mørk mursteinsrød-brun farge. Duft av tjære, impregnering og gamle jernbanesviller som dominerer. Tanniner og syre leverer fortsatt men enn i begrenset omfang. Jeg kan likevel kjenne i ettersmaken hint av solbær og bjørnebær og noe krydder. Denne vinen er nok godt over toppen, men fortsatt bemerkelsesverdig flotte aromaer og du kan bare tenke deg hvordan denne må ha vært på sitt beste. Vinen har også fortsatt en god lengde i ettersmaken. 

Vinen testet hjemme i Lier, lørdag 22.07.2017
88/100 poeng 3.9 ⭐️


Servert til grillspyd av lam indrefilet, fersk norsk blomkål, ovnsbakte amarillo poteter og sommerløk.

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg