PS!

Velkommen til min vinblogg med utvalgte smaksnotater fra egen vinkjeller, skrevet av en amatør som har vin og vinsmaking som hobby.
Her vil jeg publisere og skrive om viner jeg mener kan være til glede for flere og dele videre av hva en enkel amatør mener er gode kjøp av kvalitetsvin, samt at det vil komme anbefalinger på gode viner for lengre lagring.

lørdag 12. september 2015

Cabernet Sauvignon og Bordeaux - 1983 Chateau Margaux

1983 Chateau Margeaux



Cabernet Sauvignong



Sommeren er definitivt over og da er det på tide å vende nesen og smaksløkene mot Bordeaux og området jeg fortsatt elsker høyest av alle vindistrikter. Høsten er her og lange mørke kvelder ber om kraftige og smaksrike rødviner. Da må vi over til rødvinsdrue nummer én, "Cabernet Sauvignon" som benyttes som hoveddrue i de aller fleste vinene fra vestsiden av Gironde, (elven som renner gjennom hele Bordeaux området). Druen gir en litt røff og rustikk aroma med solbær og andre mørke bær som bjørnebær og blåbær på duft og smak. En vil også finne aroma av treverk, tobakk og grafitt (blyantspiss). I tillegg utvikler druen (samt skall og stilk) kraftige med garvesyre og røffe tanniner som snerper veldig. Disse vinene må få utvikle seg  over tid og dempe syre og tanniner og derfor må vinen få ligge noen ti-år på langs. Viner herfra blandes (blended) også med andre druer som Cabernet Franc og Merlot. Dette gjøres for å tilføre vinen flere sekundær aromaer samt gjøre vinene bløtere i stilen og dempe på tanninene.




Da får vi ta frem en vin som har tilbragt nærmere 30 år på rygg, hjemme hos meg, i vinkjelleren min. Denne vinen ble ervervet på Arlanda flyplass i 12. mai 1989 til litt over 500 penger. Vinen er en Chateau Margeux fra 1983 i kommunen Margaux, Medoc regionen og på vedtbredden til Gironde i Bordeaux. Denne vinen er én av de fem vinenene fra 1855 klassefiseringnen av  Premier Grand Cru Class viner fra Bordeaux.



Fin fylling god opp i halsen, noe som tyder på en grei kork og ingen lekkasje eller 
Durand vinopptrekke
fordampning. Jeg får likevel noen problemer med korken etter halvveis i åpning av flaska. Jeg valgte å starte med å bruke en vanlig vin-opptrekker (en kelner- eller sommelier- variant) og ikke en Durand spesial-opptrekker (med to flate metallskinner på sidene) spesielt til å håndtere gjennomvåte og morkne korker. Jeg var likevel forsiktig og stoppet da jeg merket korken ville ryke og smuldre opp. Gikk derfor over til Durand opptrekkeren og etter mye strev og forsiktig lirking fikk jeg endelig korken hel opp.  Korken var godt gjennomtrukket og morken ca 95% opp, så vinen skulle nok ikke ha ligget så mye lenger før korken var blitt gjennomtrukket og ødelagt. Kork-kvaliteten eskalerte og ble mye større utover på 1990-2000 tallet. Mange oksyderte viner (gjelder i første rekke hvitviner basert på Chardonnay druen fra Bourgogne området) på grunn av alt for dårlig kork, noen igjen som skyldtes overproduksjon og for tidlig høsting av barken fra eiketrærne. Mesteparten av korken til vinflasker, produseres av barken fra eiketrær i Portugal.

Vinen ble hellet rett i glasset, uten dekantering eller lufting. På farge har den fått sitt typiske oransje brunskjær og mursteinsfarge. Duften brer om seg og fyller rommet før jeg engang er klar til å lukte. Her er det nok mer av sekundær-duftene som råder denne vinen nå. De friske og modne bær-duftene har forstummet og ligger nå i bakgrunnen. Her er det lær, sigar, lakris, sopp, løv og skogbunn som dominerer mens solbær og bjørnebær fortsatt kjennes, men veldig dempet. I munnen har den et anslag som virkelig utfordrer ganen og smaksløkene. Syren er flott integrert sammen med noen støvete, men bløte tanniner. Eikefat og vanilje treffer deg i bakre del i munn og svelg og følger ved gjennom resten av reisen, med en utrolig lang og kraftig ettersmak. Er det kanskje en ørliten skjemt smak av kork? Litt i tvil, så jeg lar vinen roe seg og venter ca 30 min før jeg tar neste slurk. På denne tiden kommer enda flere av sekundær-smakene til overflaten. Paprika, nøtter og svart pepper dominerer i munnen. Flott vanilje og eike-smak mot slutten, og til min store lettelse, kork-smaken var borte.

Dette er en vin som utløser stor fryd og glede å smake, samt at du føler enorm lykke da du endelig, etter 30 års venting kan få oppleve en slik vin, ikke minst.... smaker som dette. Hele seansen lagres i hukommelsen og kan når som helst hentes frem på nytt. Dette er faktisk en av hovedprinsippene med en vin-smaking. Lære å kjenne etter i smakbildet, prøv å lagre og memorere smaksinntrykkene til senere. Disse vil helt automatisk bare "poppe" frem igjen og du vil med en gang dra kjensel på dufter, smaker og til slutt faktisk klare å plassere viner på druetyper og hvor de har blitt produsert. Dette var en fantastisk god vin. Cremé de la cremé!

Testet hjemme i Lier,  lørdag 12. September 2015

95+/100 poeng

Servert til renskåret fersk entrecote som ble grillet og med aspargesbønner, smørstekt kantarell, samt fersk grillet mais og en kantarellsaus redusert med rødvin.






Vinen er fortsatt tilgjengelig på noen internettsider og gjennomsnittspris ligger litt over 5 store høvdinger pr flaske.

Ingen kommentarer:

Mest leste innlegg